články

Prezutie na letné pneumatiky vám ušetrí čas aj peniaze

Jarné prezúvanie pneumatík by malo patriť k sezónnej údržbe vozidla. Tá môže včas odhaliť problémy a zabrániť nehode či nákladnejšej oprave. Kedy je najlepší čas na prezutie pneumatík, závisí predovšetkým na vašom zvážení a dlhodobej predpovedi počasia.


Letné pneumatiky obujte, keď sa oteplí

Pre zimné pneumatiky existuje zákonná povinnosť, kedy ich vozidlo musí mať nutne obuté. Nie je to však špecificky vymedzený dátum, od kedy - do kedy musí byť auto obuté v zimných pneumatikách. Jednoducho ich musí mať vždy, keď je na vozovke námraza, alebo ak sneží. Ak chystáte návštevu Česka od 1. 11. do 31. 3., nezabudnite, že zimné pneumatiky sú v tomto období u našich susedov povinnosťou.

Pre letné pneumatiky platí len to, že musia mať hĺbku dezénu aspoň 1,6 mm a rýchlostný index zhodný alebo vyšší ako je maximálna konštrukčná rýchlosť vášho auta.

Zimné pneu celoročne?

Nájdu sa šoféri, ktorí si myslia, že v našich podmienkach je výhodnejšie mať zimné pneumatiky počas celého roka. Opak je však pravdou. Letné a zimné pneumatiky majú rozdielnu konštrukciu a zloženie pryžovej zmesi, z ktorej sú vyrobené. Vlastnosti zimných pneumatík sa najlepšie prejavujú v teplotách od -15 do +7 °C. Ideálna pracovná teplota letných pneumatík je od +15 do +45 °C. Zimné pneumatiky majú oproti letným:

  • Až o 45 % dlhšiu brzdnú dráhu na mokrej vozovke a o 10 % viac na suchej ceste
  • Horšiu priľnavosť hlavne na mokrej vozovke a v zákrutách
  • Horšiu stabilitu vo vyšších rýchlostiach
  • Vyššiu spotrebu paliva (niekoľko desatín litrov na 100 km)
  • Až o 20 % vyššie riziko aquaplanningu

Z toho jasne vyplýva, že prezutie na letné pneumatiky sa oplatí nielen z hľadiska bezpečnosti a komfortu jazdy, ale aj z hľadiska financií - na zimných pneumatikách môžete počas letného používania prejazdiť vyššiu čiastku, akú by ste minuli na kúpu novej sady letných pneumatík. Ďalším faktorom je úspora času - na zimných pneumatikách, hlavne v zákrutách a na mokrej vozovke, je dôležité jazdiť opatrnejšie a častejšie znižovať rýchlosť jazdy. Počas cesty tak strácate minúty, ktoré sa postupom času sčítajú do mnohých premárnených hodín.

Kompromisom sú pneumatiky typu Mud and Snow (označené ako M+S či M/S), teda tie celoročné. Sú legislatívne v poriadku ako počas letnej, tak aj zimnej sezóny. Pri žiadnych podmienkach však neposkytnú ideálne vlastnosti. Hodia sa pre druhé auto v rodine, ktoré slúži len na cestovanie v rámci mesta.

Na používanie pneumatík “na doraz” radšej zabudnite

Niektorým vodičom napadá myšlienka, či je v lete možné použiť opotrebované zimné pneumatiky, s hĺbkou dezénu ani nie 3 mm, na dojazd. Možné to je, len ak nepanujú vyššie uvedené podmienky pre povinnosť mať zimné pneumatiky. Potrebná hĺbka dezénu je aspoň 1,6 mm.  Opotrebovaním sa vlastnosti pneumatiky zhoršujú a akékoľvek pneumatiky so vzorom nižším ako  3 mm sa odporúčajú nahradiť novými. Je dôležité brať ohľad aj na rýchlostný index pneumatík -  stáva sa, že zimné ho majú nižší, než je maximálna konštrukčná rýchlosť vozidla.

Kto ma prezuje?

Nie každý zvládne prezutie a vyváženie pneumatík  v garáži alebo na záhrade. Našťastie existuje mnoho kvalitných autoservisov, v ktorých sa o všetko postarajú, dokonca si nemusíte ani zháňať novú sadu gúm. Stačí, ak pneuservis informujete o potrebných parametroch a objednáte si ich priamo tam.. To je hlavná výhoda oproti malým automechanikom, ktorí prezutie a vyvážanie zvládnu tiež, ale spravidla musíte mať vlastné zakúpené pneumatiky.

Ak viete, že vám auto bude slúžiť ešte pár rokov, zvážte aj kúpu druhej sady diskov. Obyčajné prehodenie a vyváženie kolies je omnoho lacnejšie. Svoje zimné pneumatiky skladujte na suchom a chladnom mieste. Neviete, kde pneumatiky uskladniť? Využite uskladnenie pneumatík v servisoch. Za neveľký poplatok túto služby nájdete na mnohých miestach. Ušetríte tak kopec priestoru, námahy a starostí.


Ako poskytnúť prvú pomoc pri dopravnej nehode

Bicyklovať sa vraj nedá nikdy zabudnúť. S prvou pomocou to však nie je také jednoduché, hoci sú jednotlivé kroky logické a nie je ich veľa. V bežnom živote ich väčšina z nás našťastie často nevyužije, ako sa však hovorí, opakovanie je matka múdrosti. Keď už k nepríjemnej situácii dôjde, na googlenie na mobile nebýva čas.

PREČÍTAŤ CELÝ ČLÁNOK

Nové auto na leto alebo na balón?

Príroda sa bude pomaly prebúdzať zo zimného spánku a spoločne s ňou aj naša energia a túžby. Na cestách sa s príchodom jari začínajú objavovať aj motorky a nové autá. Patríte k tým, ktorí plánujú obnoviť svoj vozový park?

PREČÍTAŤ CELÝ ČLÁNOK

Elektroautá v zime. Oplatia sa?

Objem ničím nenahradíš; výkon radšej mať, ako potrebovať; nafta patrí do kachieľ... Takto sa skalní vodiči benzínových áut kedysi s dešpektom vyjadrovali o nastupujúcej naftovej alternatíve. Pokrok však nemožno zastaviť a do boja o vodičské srdcia v poslednom čase vstúpil ďalší hráč – elektroauto. Moderný trend hľadania ekologických alternatív mu navyše hrá do kariet, v ktorých už má esá v podobe Elona Muska alebo Arnolda Schwarzeneggera. Zvoní teda spaľovacím motorom umieráčik?

PREČÍTAŤ CELÝ ČLÁNOK

Tipy pre vodičov

Získajte tipy, príručky a novinky pre vodičov, ktorý vám budeme pravidelne zasielať