články

Autonómne autá anulujú antagonizmy

Stretnú sa raz vo Vegas na okraji cesty elektromobil a robot. Elektromobil vezie pasažiera, ktorý testuje jazdu pod taktovkou umelej inteligencie, robot sa autonómne presúva zo svojho kamióna do budovy na výstavu moderných technológií. Robot zmätene vojde do dráhy autu a zrazený padá na krajnicu. Dnes je to ešte nehoda s veľkou súhrou náhod. Ale čo o rok? Možno už bežná rutina pre policajtov, účastníkov premávky, výrobcov vozidiel alebo aj spoločnosti, ktoré riešia vzniknutú škodu a jej poistenie. Že novinky z oblasti autonómnych technológií významne ovplyvnia dopravu, je isté. Ale do akej miery a akým spôsobom? Pozrime sa na tri trendy, ktoré uľahčia alebo zmenia dopravu v najbližších rokoch.


Zásadnú zmenu prináša fakt, že pri jazde, riešení dopravnej nehody, hľadaní najjednoduchšej cesty a pri kontaktovaní záchranky alebo odťahovej služby už spolu nekomunikujú len dvaja ľudia, ale čoraz častejšie jeden stroj a jeden človek, alebo dokonca v budúcnosti dve úplne autonómne umelé inteligencie.

Plynulosť dopravy alebo my nestojíme v zápche, my SME zápcha

Už sme si pomaly zvykli na navigačné systémy, ktoré nám nájdu cestu k cieľu, prípadne nás aj upozornia na dopravnú nehodu a navrhnú rýchlejšiu obchádzku. Za všetky možno menovať aplikáciu Waze, ktorá je zatiaľ asi najpopulárnejším nástrojom všetkých, ktorí hľadajú obchádzku. Kým dnes sa o zmenách dozvedáme od iných vodičov, je pravdepodobné, že v budúcnosti budú spolu komunikovať jednotlivé autá, bezpečnostné prvky pozdĺž ciest, satelitné snímače dopravy a záchranné zložky. To povedie k plynulejšej doprave, keďže sa pri brzdení a rozbiehaní eliminuje ľudský faktor, a zmiznú tak zápchy aj tam, kde bežný vodič neadekvátne situácii brzdí či zrýchľuje.

Bezpečie a pohodlie

Možno nás pred pár rokmi šokovalo, keď prvé autá začali parkovať bez zásahu vodiča, alebo, hm... vodičky. Autá začínajú vodičom v kritických okamihoch stále viac pomáhať. Či už ide o banality ako rozjazd do kopca, varovanie pri opúšťaní jazdného pruhu až po krízové automatické zastavenie pri riziku stretu. Na plnú „automatiku“ si bežný vodič ešte asi chvíľu počká, ale určite sa raz dostaneme do bodu, keď naopak bude raritou manuálne riadené auto. Možno, že šoférovanie auta už bude možné len ako koníček, v kontrolovanom prostredí na pretekárskom okruhu. Alebo sa z vozidla stane ekvivalent pracovne na kolesách so všetkými vymoženosťami digitálnej doby.

Kto za to môže

Je isté, že aj v súčasnosti už automat zvládne šoférovanie rovnako alebo lepšie ako človek. Čo teda bráni rýchlemu nasadeniu do bežnej prevádzky? Otázky sú etické aj právne. Umelá inteligencia musí prejsť tisíckou simulácií a ukázať, ako si poradí v krízových situáciách. Napríklad nečakaná prekážka. Možnosť uhnúť vľavo a zraziť starú pani, alebo šmykom vpravo a naraziť do mamičky s kočíkom? Rozbiť semafor, alebo prevrátiť auto na strechu a poškodiť trafiku? Zachrániť pasažiera, alebo chodca? Dilem je viac. A okrem toho je jasné, že dôjde k poruchám. Kto bude zodpovedný za zlyhanie automatu? Automobilka? Majiteľ vozidla? Výrobca mikročipu? A z čej poistky sa zaplatí škoda?

Tému môžeme ukončiť tam, kde sme začali. Nad zrazeným robotom sa skláňa servisný technik, ktorý márne premýšľa, prečo sa práve tento robot odpojil z radu a miesto na chodník vošiel na cestu. Trocha ako začiatok filmu Číslo 5 žije. V pozadí vidíme policajta, ktorý stojí pri blikajúcom aute, v ruke drží zápisník a perom sa rozpačito škrabká za uchom. Možno premýšľa, ako má, prepánajána, zapísať svedectvo účastníka nehody.

Ako poskytnúť prvú pomoc pri dopravnej nehode

Bicyklovať sa vraj nedá nikdy zabudnúť. S prvou pomocou to však nie je také jednoduché, hoci sú jednotlivé kroky logické a nie je ich veľa. V bežnom živote ich väčšina z nás našťastie často nevyužije, ako sa však hovorí, opakovanie je matka múdrosti. Keď už k nepríjemnej situácii dôjde, na googlenie na mobile nebýva čas.

PREČÍTAŤ CELÝ ČLÁNOK

Nové auto na leto alebo na balón?

Príroda sa bude pomaly prebúdzať zo zimného spánku a spoločne s ňou aj naša energia a túžby. Na cestách sa s príchodom jari začínajú objavovať aj motorky a nové autá. Patríte k tým, ktorí plánujú obnoviť svoj vozový park?

PREČÍTAŤ CELÝ ČLÁNOK

Elektroautá v zime. Oplatia sa?

Objem ničím nenahradíš; výkon radšej mať, ako potrebovať; nafta patrí do kachieľ... Takto sa skalní vodiči benzínových áut kedysi s dešpektom vyjadrovali o nastupujúcej naftovej alternatíve. Pokrok však nemožno zastaviť a do boja o vodičské srdcia v poslednom čase vstúpil ďalší hráč – elektroauto. Moderný trend hľadania ekologických alternatív mu navyše hrá do kariet, v ktorých už má esá v podobe Elona Muska alebo Arnolda Schwarzeneggera. Zvoní teda spaľovacím motorom umieráčik?

PREČÍTAŤ CELÝ ČLÁNOK

Tipy pre vodičov

Získajte tipy, príručky a novinky pre vodičov, ktorý vám budeme pravidelne zasielať