články

Elektroautá v zime. Oplatia sa?

Objem ničím nenahradíš; výkon radšej mať, ako potrebovať; nafta patrí do kachieľ... Takto sa skalní vodiči benzínových áut kedysi s dešpektom vyjadrovali o nastupujúcej naftovej alternatíve. Pokrok však nemožno zastaviť a do boja o vodičské srdcia v poslednom čase vstúpil ďalší hráč – elektroauto. Moderný trend hľadania ekologických alternatív mu navyše hrá do kariet, v ktorých už má esá v podobe Elona Muska alebo Arnolda Schwarzeneggera. Zvoní teda spaľovacím motorom umieráčik?


Najprv si treba pripomenúť, že nejde o žiadneho nového hráča. Prvý elektromobil tu bol dokonca ešte pred tým spaľovacím. Jedným z priekopníkov bol aj rodák zo Zemného pri Nových Zámkoch Štefan Anián Jedlík, ktorý v roku 1828 vynašiel prvý prototyp elektrického motora, pomocou ktorého poháňal svoj model auta.

Na prelome storočia potom elektromobily prelomili dvojstovku. La Jamais contenu prekonal ako prvý cestný dopravný prostriedok v histórii rýchlosť 100 km/h a The 100mil Fritchle Electric dokázal na jedno nabitie zdolať vzdialenosť 100 míľ, teda vyše 160 kilometrov.

Hlavný podozrivý – klimatizácia

Dosť však histórie a potľapkávania e-áut po kapote. Ich zmŕtvychvstania započalo až pomerne nedávno, a tak je tu veľa múch, ktoré ešte budú musieť konštruktéri vychytať. Jednou z nich je aj vyrovnanie sa s teplotnými výkyvmi. Namiesto toho, aby sme vás strašili senzačnými správami ako „Dojazd elektromobilov sa v zime skracuje až na polovicu!“, poďme radšej hľadať jadro veci.

Keď sme to už načali, začnime rovno s dojazdom. Áno, skracuje sa. Hlavným dôvodom je riadenie teploty, teda termomanažment. Prevádzková teplota komponentov spaľovacieho motora sa pohybuje okolo 100 °C, kým nabíjací systém či výkonová elektronika elektromotora potrebuje na správnu prevádzku teplotu okolo 50 °C. Pri batérii je to dokonca 20 °C, takže potrebuje chladenie klimatizáciou.

Podľa profesora termodynamiky a prúdenia na univerzite vo Frankfurte Borisa Schildera za to paradoxne môže vyššia efektivita elektromotorov. Nižšia prevádzková teplota znamená aj nižšie odpadové teplo, ktoré sa využíva na vykurovanie kabíny, a teda ďalšie nároky na klimatizáciu.

Ale čo s tým? Niektorí odporúčajú vypnúť klimatizáciu a obliecť teplú bundu – na prvý pohľad logický nápad, no reálne nebezpečný, pretože so spoteným chrbtom si koledujete o poriadne prechladnutie, nehovoriac o bezpečnosti a komforte pri šoférovaní. Lepším ťahom je neplytvať energiou a zapnúť si vyhrievanie sedadiel a volantu.

Moderné elektroautá majú aj špeciálny systém vyhrievania zameraný výhradne na vodičov a keď sa nabíjajú doma, predhrejú sa vám na prevádzkovú teplotu. Máločo poteší človeka v zime, ako keď ráno nasadne do vyhriateho auta. Parádička, však?

Super Mario e-Kart

Dojazd môžete predĺžiť aj dobrou technikou jazdy. Tým nenarážame na častý hriech štýlu brzda-plyn. Auto prepnite do eco módu, mierne sa rozbiehajte, nepretekajte sa na diaľnici, kopce prekonávajte rozumne a rekuperujte pri brzdení. O rekuperácii, teda spätnom získavaní energie, môžu spaľovacie motory iba snívať. Že by ste za brzdenie magicky dostali do nádrže extra benzín, znie ako nápad z hry Super Mario Kart.

Základnou vecou, ktorú motoristi tiež často prehliadajú, je postarať sa o dobrý technický stav auta. Spotrebu zvyšuje napríklad aj nízky tlak v pneumatikách, ktorý spôsobuje vyšší valivý odpor.

Aj keď sa sieť dobíjacích staníc neustále rozširuje, mali by ste pri plánovaní cesty okrem vzdialenosti počítať aj s teplotným faktorom. Keď niekam dôjdete s 50 % kapacity batérie a zaparkujete vonku v mraze, môže to znamenať, že nedôjdete späť domov. Najlepšie je teda plánovať jazdu pomocou niektorej z máp nabíjacích staníc. Ak nemáte auto s vyhrievaním batérie, myslite aj na to, že v garáži vám auto ukazuje vyšší dojazd ako vonku v zime.

Tieto tipy a rady vám určite pomôžu predĺžiť dojazd vášho e-auta v zime, napriek tomu poriadny rozmach e-mobility nás ešte čaká. Vyzerá to tak. V krajinách po celom svete vrátane USA, Číny či Nemecka majú elektromobily daňové zvýhodnenia a inú štátnu pomoc, najväčšie svetové automobilky začali do tejto oblasti masívne investovať a nováčikovia venujúci sa elektromobilite rastú ako huby po daždi.

Hlavne v Nemecku sa začínajú tradiční motohegemóni snažiť (a potiť) potom, čo Tesla minulý november oznámila, že pri Berlíne postaví svoju európsku „gigatováreň“. Do rovnice potom pridajme e-carsharing, v Košiciach a už aj v Bratislave fungujúce Sharengo alebo bratislavský projekt Up! city, a máme tu silnejúci globálny trend s veľkým rastovým aj technologickým potenciálom. A to sme ešte nezačali hovoriť o hybridnom pohone s vodíkovými palivovými článkami.

Základné úkony pre lepší dojazd elektromobilu v zime:

  • zaistite dobrý technický stav vozidla vrátane tlaku vzduchu v pneumatikách
  • parkujte v garáži (ideálne vykurovanej)
  • plánujte cestu a počítajte so zvýšenou spotrebou
  • pred dlhými cestami nechajte auto aj napriek 100 % nabitiu v nabíjačke (auto už má predhriaty interiér a batériu)
  • hospodárne vykurujte (namiesto celej kabíny iba sedadlo )

Ako poskytnúť prvú pomoc pri dopravnej nehode

Bicyklovať sa vraj nedá nikdy zabudnúť. S prvou pomocou to však nie je také jednoduché, hoci sú jednotlivé kroky logické a nie je ich veľa. V bežnom živote ich väčšina z nás našťastie často nevyužije, ako sa však hovorí, opakovanie je matka múdrosti. Keď už k nepríjemnej situácii dôjde, na googlenie na mobile nebýva čas.

PREČÍTAŤ CELÝ ČLÁNOK

Nové auto na leto alebo na balón?

Príroda sa bude pomaly prebúdzať zo zimného spánku a spoločne s ňou aj naša energia a túžby. Na cestách sa s príchodom jari začínajú objavovať aj motorky a nové autá. Patríte k tým, ktorí plánujú obnoviť svoj vozový park?

PREČÍTAŤ CELÝ ČLÁNOK

Autom na hory s boxom a bez bundy

Hurá, ide sa na hory! Stačí zavrieť oči a úplne cítite horské slniečko, prašan na tvári a vôňu bombardina z bufetu pod svahom. Najskôr sa tam však musíte dostať, resp. naložiť auto, čo často pripomína legendárnu hru Tetris.

PREČÍTAŤ CELÝ ČLÁNOK

Tipy pre vodičov

Získajte tipy, príručky a novinky pre vodičov, ktorý vám budeme pravidelne zasielať